دلنوشته های فریدون کدخدایی

دلنوشته های فریدون کدخدایی

چشم ما نگران توست ای ایران ای خاک اهرایی
دلنوشته های فریدون کدخدایی

دلنوشته های فریدون کدخدایی

چشم ما نگران توست ای ایران ای خاک اهرایی

جسد ریچارد فرای در سیاست ایران




نمی دانم چه باید گفت و نوشت

از قدیم می گفتند میت بر زمین نمی ماند، اما این مساله یک استثناء پیدا کرده است؛ ریچارد فرای ایران شناس آمریکایی مدتها است که جسدش در سردخانه ای در ایالت ماساچوست هوای خنک می خورد  و منتظرتصمیم گیری مسئولین ایرانی برای دفن او درایران است.

خبر دفن ریچارد فرای در آران و بیدگل از طرف شورای شهر آران وبیدگل برای من از چند جهت قابل تامل بود هنوز چند دقیقه ای از این تفکر نگذشته بود خبر عذر خواهی ریاست شورای شهر را روی  بولتن خبری دیدم  من نمی دانم در این شهر ما چه اتفاقی افتاد ؟ ولی با شناختی که من از آقای دهقانی دارم ایشان باید فشار زیادی را برای این پشنهاد تحمل کرده باشند.

آقای مداحی که خیلی ادعای فضل در روایات واحادیث وعلم رجال دارند تهدید کرده است که اگر آرانی ها این مردکه امریکایی را در مرنجاب دفن کنند ما هم اوباما را در پله خرکشه چال خواهیم کرد.

یکی از وبلاگ نویسان بیدگلی این گونه سوال مطرح کرده است که:
آیا بیدگلی ها تمایلی برای دفن یک آمریکایی در شهرشان دارند یا اینکه این خواسته چند نفردر شورای شهر است؟
به هر حال در ماه گذشته ، جسد فرای برای خیلی ها  در کشور غنیمت بزرگی بود تا بتوانند برای حریف خود خط ونشان بکشند وخیلی ها بازیچه شدند تادیگران به مقصود خود برسند در سیاست ایران یک اصل مهمی برای بعضی از حضرات حاکم است که برای هرپدیده ایی ، یک فانکشن ابزاری وجود داردومدام دارند این اصل را به کار می برند .

در جایی نوشته ام که اگر عزرائیل سه سال قبل روح این مرد آمریکایی را می گرفت با عزت در ایران دفن می شد و خیابان ها در بسیاری از شهرها به نامش حک می شد اگر ایشان جاسوس بود چرا دولت احمدی نژاد تا مرز قهرمان ملی از او تجلیل کرد؟ وحتی خانه ی 2 ملیارد توما نی در شهر اصفهان به عنوان هدیه به او دادند غیر از کیهان که کنایه ای  ضعیفی زد ورد شد کسی انتقادی نکرد در آن زمان غلامعلی حداد عادل، رییس وقت کمیسیون فرهنگی مجلس هم بعد از پایان سخنرانی احمدی نژاد در همایش تجلیل از فرای ، نزد فرای رفت و از او به دلیل یک عمر تلاش برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران زمین به مردم جهان سپاسگزاری کرد.جالب این است که او امروز ساکت است

اگر همان گونه که می‌گویید فرای جاسوس بوده است، چرا وقتی این فرای زنده بود و به ایران آمد و رئیس جمهور وقت و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از وی تقدیر کردند ، چیزی نگفتید و اعتراضی نکردید؟ و بعضی از این حضرات کفن نپوشدند واز بیت المال دفاع نکردند ؟!


مگر نه این است که علامه فقید علی اکبر دهخدا به او لقب « ایران دوست » بخشید،



پی نوشت : از انجایکه بیشتر از یک ماه از مرگ ایشان می گذرد وجسدش در ماساچوست آمریکا هوای خنک می خورد به نظر می رسد به احتمال قوی تا تمام شدن استفاده ابزاری از جسد این مرد ، وی  را به ایران بیاورند ودر جایی خاک کنند ولی چهره اون کفن پوشان امروز خیلی دیدنی خواهد بود اگر در این میان مولفه ای عوض نشود

این بیست و یک تن

نامه بیست و یک تن

 


حدود سه ماه پیش شکوایه ای به امضاء 21 نفر از اکابر واعاظم شرق منطقه به شورای چهارم نوشته شده است که درآن خواستار ارائه گزارشی از اقدامات یک سال نخست فعالیت شورای شهر شدند در میان آنها شیخ طایفه - شهرداران ٰ‌ ریاست ٰ‌‌‌و معاونین اسبق اداره آموزش وپرورش . اعضای سابق شورا و ... به چشم می خورد .

شاکله اصلی نامه ٰ‌ اعتراض مبنی برچگونگی کارکرد اعضای شورای شهرفعلی است راقم این سطور بدون ورود به کم وکیف قضیه که خود را صالح به قضاوت آن نمی داند دو نکته را قابل تامل می داند .

1- در جای جای نامه اشتباه فاحش نگارشی به چشم می خورد .نگارش مغلوط نامه فوقٰ این سوال را برای خواننده بوجود می آورد که ریاست اسبق اداره آموزش وپرورش که روزی ادبیات فارسی تدریس می کرده است وبر نگارش انشای شاگردان خود خرده ها می گرفته است چگونه این متن کاملاً‌ مغلوط و مغلط را امضاء کرده است ؟! این از طنز روزگار ماست که چگونه تعصب حجاب علم می شود .

2- بر شیخ طایفه شرق نشینان که دیگر مُمضی این نامه است وعلی الظاهر برکرسی درس اصول فقه حوزه علمیه تکیه می زند این ایراد اصولی وارد است که بند یک نامه به استناد قاعده عمل به اقتضای قضیه حقیقیه ناقص است و مصادیق محصوره وغیر محصوره آن مشخص نیست و نمی توان از آن ارزش منطقی واصولی بدست آورد وجای این سوال خالی است که چگونه متنی که نه بار حقوقی واصولی دارد می تواند خواسته بزرگان یک منطقه باشد امیدوارم در این موارد خانواده معزز شهدا را دستاویز عملکردهای خود نکنیم هرچند افراددیگری هم که این نامه به امضا آنها رسیده است شاید درک دقیقی از روش نتظیمی خواسته را ندارند حداقل این مهم از متن این نامه مشهود است

از خدای بزرگ که هادی صراط مستقیم است استعانت می طلبیم...