دلنوشته های فریدون کدخدایی

دلنوشته های فریدون کدخدایی

چشم ما نگران توست ای ایران ای خاک اهرایی
دلنوشته های فریدون کدخدایی

دلنوشته های فریدون کدخدایی

چشم ما نگران توست ای ایران ای خاک اهرایی

هلال بن علی / ابوبکر بن علی


کامنتی با نویسنده: رهگذر یکشنبه 28 آبان1391 ساعت: 3:0

باسلام

.راجع به مطلبی که برای امامزاده محمد هلال(ع) نوشته اید -نمیدانم هدف شما چه بوده وایجاد یک شبهه انهم راجع به موضوعی که علم دقیقی درباره ان در دست نیست به چه علت بوده است. -وضمن این که درباره این نوشته هم توضیحاتی لازم است که در حد علم محدود خودبه ان اشاره میشود.ضمن اینکه در خواست میشود این متن کوتاه در دفاع از ساحت مقدس حضرت هلال بن علی (ع) در همین بخش منتشر شود. الف)فرموده اید که امام حسین (ع) به مدت 3 ماه در کربلا بوده که بر اساس کتب معتبر حضرت روز دوم محرم وارد کربلا وروز دهم به شهادت رسیده اند .شاید هم منظورتان مکه بوده که اشتباها کربلا نوشته اید. که انهم دارای پاسخ است ب) این وصیتنامه در مدینه نوشته شده نه در مکه!واز مدینه تا طایف راهی طولانی است ایا این احتمال داده نمیشود که نامه به دلایل مختلف به محضر حضرت هلال (ع) نرسیده با شد از جمله عدم وجود وسایل ارتباط جمعی یا اینکه اگر چه امام (ع) ان را خطاب به محمد حنفیه وبنی هاشم نوشته اما نامه به دست محمد حنفیه بوده وشاید از متن ان فقط تعدادی از بنی هاشم که در مدینه بوده اند مطلع شده اند ج)نکته دیگری که باید به ان اشاره کرداین است که حضرت ابی عبدالله اگر چه خود از عاقبت کار وشهادت اگاه است اما در ظاهر قضیه برای جنگ به طرف کربلا نرفته بلکه برای لبیک به دعوت مردم کوفه و بعد ازتایید حضرت مسلم بن عقیل (ع)به طرف "کوفه" رفته است که با جریاناتی که رخ میدهد اورامجبور به توقف در کربلا و پذیرش بیعت با یزید میکنندو امام (ع) هم به کسانی که برای کسب جاه ومقامی تا انجا دنبال او امده بودند فرمود هرکس میخواهد برود برود اما در اینجا یعنی "سرزمین کربلا" نماند چرا که اگر صدای هل من ناصر من رابشنود وبه یاری من نشتابد اهل دوزخ است د) قیام توابین حداقل بعداز 3 یا 4 سال بعد از حادثه کربلا یعنی در سال 64 هجری رخ داده است در حالی که حرکت حضرت محمد هلال (ع) بعد از اگاهی از شهادت برادرش حسین (ع)صورت گرفته ودر ثانی در پی تعقیب و دشمنی دشمنان راه ایران را پیش گرفته است . .........این فقط چند نکته بود که به نظر این حقیر رسید ضمنا از زندگی نامه امامزاده هاشم چون زیاد مطلع نبودم در مورد ایشان چیزی بیان نکردم باارزوی موفقیت وعاقبت بخیری برای شما


جوابیه

با سلام 1- هدف من طرح یک سوال بود ما نباید هیچ چیز را بدون دلیل  بپذیرم خداوند برای توحید خودش به ما دستور داده است اهل تقلید نباشیم محمد هلال و دیگران که جای خود دارد

2- این متن وصیت نامه نیست وصیت ایشان به برادرش محمد حنفیه با این نامه که در حد اتمام حجت است بسیار فرق دارد و هیچ مورخی ذکر نکرده است که این اتمام حجت در مدینه نگاشته شده است نگارش این  نامه در مکه و یا هنگام عزیمت ایشان به طرف کوفه اختلاف است

3- درست است که امام برای جنگ به طرف کوفه نرفت ولی تمام افراد من جمله ابن عباس حبرالامه و همین محمد حنفیه می دانستند حضرت شهید می شوند

4- در مورد محمد هلال حداقل ایشان در زمان واقعه 22 ساله بودند تمام برادران امام حسین به غیر چند نفر من جمله این 3 نفر حضرت را همراهی  کردند با توجه به نزدیکی طایف به مکه و زمان طو لانی اقامت امام در مکه بعید به نظر می رسد ایشان از حرکت امام زمانش بی خبر باشد جمله مَنْ لَمْ یَلْحَقْ بِی لَمْ یُدْرِکِ الْفَتْحَ حضرت بسار گویا است لَمْ یَلْحَقْ کنایه از این است کسانی تمایل به ملحق شدن به امام را نداشتند مانند محمد حنفیه که در سریال مختار اینقدر ایشان را بزرگوار نشان دادند که من بزرگواری در ایشان نمی بینم و ابن عباس و شاید محمد هلال که من در این مورد تردید دارم البته شایان توجه است این کلمه لَمْ یُدْرِکِ الْفَتْحَ اگر فتح را هم پیروزی در جنگ معنی کنیم نه رستگاری باز امام دقیقا آینده را برای این افراد ترسیم کرده است

5- در مورد محمد هلال من با این تذکره که از ایشان در رساله هلالیه است آشنا هستیم ونکته تاریک زندگی ایشان عدم همراهی ایشان با امام حسین است اگر نمی توانیم صدر صد ایشان را متهم کنیم صد در صد هم نمی توانیم به کرامتش قائل باشیم چون در این مورد دلیل نداریم حسب و نسب در اسلام علویت نمی آورد برای ماتا ثابت نشود نباید برای دیگری شان یا عدم شان را قائل باشیم ما در این مورد نه روایت ماثوره داریم وبه قول شما زندگانی ایشان  موضوعی است که علم دقیقی درباره ان در دست نیست در مورد کسی که علم دقیقی در باره آن نداریم چگونه با بزرگواری از آن یاد می کنیم

یک سوال اگر به جای اسم محمد هلال اسم ایشان ، ابوبکر بن علی بود برای شما اینقدر شان داشت جالب است  شما می دانید امام علی یک پسر داشت به نام ابوبکر بن علی که اتفاقا در حادثه کربلا شهید شد شیعه یک بار نام ایشان را در رو ضه ها بدلیل اینکه نامش ابوبکر است نمی آورد یا همین حضرت قاسم بن حسن 13 ساله که در کربلا شهید شد یک برادر بزرگتر خود به نام ابوبکر بن حسن داشت که آن هم در واقعه کربلا شهید شد یک بار شما اسمی از ایشان شنیده اید امیدوارم متهم به سنی بودن نشوم 

یک سوال اساسی در حدود 20000 امامزاده در ایران است یکی از این بزرگواران اسامی خلفای راشیدین را ندارند در صورتی که کتاب منتهی الآمال شیخ عباس قمی را نگاه کنید عموما امامان ما فرزند به نام خلفای راشیدین داشته اند ؟ شما اسامی شهدای کربلا را نگاه کنید ؟!!

اگر حرف های من اشتباه بود راهنمایی کنید