دلنوشته های فریدون کدخدایی

دلنوشته های فریدون کدخدایی

چشم ما نگران توست ای ایران ای خاک اهرایی
دلنوشته های فریدون کدخدایی

دلنوشته های فریدون کدخدایی

چشم ما نگران توست ای ایران ای خاک اهرایی

الیگارشی محلی !!


کامنتی از یک دانشجوی کوی بهاردر اعتراض به عدم تعویض نام خیابان نظام وفا آران


شما متاسفانه فقط اطلاعات دست وپاشکسته از نظام وفا دارید واز نقطه نظر اهالی محل اعم از جوانان تحصیل کرده که با نظام وفا مشکلی ندارند حتی پیشنهاداتی در این زمینه دارند آشنایی ندارید آنها دنبال عدالت می گردند می گویند شخصیت نظام وفا عالی ،بچه آران است

ولی چرا این نام در آموزش وپرورش مکانی ندارد ؟ووقتی نام او از مدرسه ای قبلا حذف شد شما وامسال شما (فرهنگیان )کجا بودند ؟

چرا هر هیئت با حمایت بعضی افراد ،(قلدرها)خیابان جانب مسجد یا مرکز هیئت را توانسته اند به نام مورد نظر خود تغییر دهند حال برای محل ما حق تصمیم با محلات یا آن طرف شهر است ؟

پیشنهاد می کنم قبل ازبیان مطلب ،شما که یک چهره فرهنگی هستید نظر طرف مقابل را پیش از محکوم کردن آنها به کج فهمی بشنوید و مقصررا درست معرفی کنید
نام بعضی خیابان ها ومناسبت ها را ملاحظه فرمایید:
خیابان امام رضا جنب هیئت امامرضا عباس آباد-خیابان ابوالفضلی دهنو-میدان امام حسن - خبابان زینبیه -سجادیه - بابالمراد (امامزاده قاسم)الماسی سابق خیابان ولیعصر و............کافی است یا ادامه بدهم البته حق انتخاب با اهالی محل است


پاسخ اینجانب

اولا -من نزدیک 24 سال در کوی بهار  زندگی کردم و شما می دانید که خانه پدری من مجاور آن خیابان است شاید در ان زمانی که من در کوی بهار بودم شما هنوز به دنیا نیامده بودید !!می دانم انگیزه اصلی چیست؟ مگر قرار است هر هیئتی جلو مسجد محل ، اسم ان هیئت را  بگذارد این چشم هم چشمی تا کی ادامه خواهد داشت ؟این اصل موضوعه از کجا آمده است ؟!

مثلا کاشان 400 هیئت دارد اگر قرار باشد این ایده شما در کاشان هم عملیاتی شود در حدود 80 تا خیابان حضرت ابوالفضل در کاشان باید داشته باشیم برای اسم گذاری کاشان خیابان کم می آورد !! چرا که 400 تا خیابان ندارد !!چرا در کاشان حتی یک هیئت این کار را نکرده است انجا که شهر دار المومنین است  تا کی باید تاوان این ایده پوسیده را داد ؟ شما که دانشجو هستید چقدر سیرت ائمه را در محلتان عملی کرده اید تا صورت ان را ؟ اگر قرار باشد هر کسی و یا جمعیتی تفکرش را به شهر غالب کند می شود الیگارشی محلی !!

ثانیا قبل از انقلاب مدرسه ی به نام نظام وفا بود که تفکر غالب مانند شما باعث حذف این عمل شد تفکری که فکر می کرد همه نام ها طاغوتی است

نوشته اید ( وقتی نام او از مدرسه ای قبلا حذف شد شما وامسال شما (فرهنگیان )کجا بودند ؟) اگر در آن زمان کسی به تعویض نام مدارس اعتراض می کرد اولا انگ ضد انقلاب می خورد ثانیا پاکسازی می شد در این باب می توانید از معلمین بازنشته کوی بهار که کم هم نیستند استعلام کنید

ولی بعد از سالها با درایت جناب آقای مکارم نژاد مرکز تحقیقات آموزش و پرورش به نام نظام وفا مزین شد چون تفکر ایشان بسیط وباز بود این موضوع را شما نمی دانستیدبیشتر تفحص کنید پس می شود برای مدارس کار فرهنگی کرد اگر تفکر درست بر کارکردهای مسئولین ما غالب باشد که متاسفانه نیست

نوشته اید (چرا هر هیئت با حمایت بعضی افراد ،(قلدرها)خیابان جانب مسجد یا مرکز هیئت را توانسته اند به نام مورد نظر خود تغییر دهند حال برای محل ما حق تصمیم با محلات یا آن طرف شهر است ؟)

این دیگر عذر بدتر از گناه است کار زشت آنها به زعم شما (قلدرها) را هم شما می خواهید به شهر غالب کنید این قلدرها به جای اسم گذاری بروند سیرت عملی را بیاموزند شما دانشجوی عزیز خودت تفحص کن چقدر از این قلدرها در راه سیرت عملی قدم بر داشتند ترا خدا به این حرف من فکر کن اگر قرار بود عزاداری کنید محله آبپخش هیئت داشت وهیئت جدید التاسیس شما 100 متر با مرکز هیئت آبپخش فاصله دارد ایجاد هیئت ها در محلات با این سیر صعودی چه تفکری را همراه خودش دارد ؟ چقدر از این سردمداران هیات از زندگی ائمه باخبرند از 99 درصد هیئت دهنو بپرسی حضرت عباس روز تاسو عا شهید شد یا عاشورا فورا می گویند تاسوعا !!از آنها بپرسید ایا حضرت عباس در کربلا جنگید همه می گویند جنگ نمایانی کرد

خاتم النبیاء اول شهر میدانی بزرگی به نامش است   این چشم وهم چشمی محلی شما باعث تکوین این تفکرشده است  ترا خدا اگر محله های دیگر این عمل را انجام نمی دادند و نام هیئتشان را روی خیابان نمی گذاشتند  شما باز طومار می نوشتید و خواستار تعویض اسم می شدید ؟ به خدا این کار را انجام نمی دادید پس برای حضرت محمد کاری نمی خواهید بکنید چون نمی خواهید از محله های دیگر عقب بمانید می خواهید اسم هیئتتان جلو خیابانتان باشد آیا این چشم وهم چشمی نیست ! خودتان هم مذعن به این حرف من هستید در کامنت شما جواب من کاملا مشهود است نگاه کنید به جمله ی از کامنت خودتان

(چرا هر هیئت با حمایت بعضی افراد ،(قلدرها)خیابان جانب مسجد یا مرکز هیئت را توانسته اند به نام مورد نظر خود تغییر دهند حال برای محل ما حق تصمیم با محلات یا آن طرف شهر است ؟) این است تفکر یک دانشجو !!

تفکر آن عضو شورای شهر که به شما گفته پول تیر برق محله را بدهید و هر اسمی که می خواهید روی محله تان بگذارید هم مانند همان تفکر الیگارشی محلی است ومتاسفیم که اینگونه افراد برای شهرمان تصمیم گیری می کنند راستی امروز برای ترحیم یک عزیزی بیدگل بودم  بسیار برایم جالب بود پروسه گنبد سازی تمام حسینیه ها را دارد می گیرد شما نمی خواهید برای مسجد خاتم النبیاء گنبد بسازید عقب می افتید از جماعت بیدگلی !! حیف است برای این امر خیر هم طوماری ، چیزی دست وپا کنید خدا نکرده محل از محله های دیگر از لحاظ گنبد سازی واسم ورسم عوض کردن عقب نباشد

شما این چشم وهم چشمی را عدالت می نامید باز به جملات کامنتتان نگاه کنید

در خیابان های قزوین - اهواز و چندین شهر دیگر  باید نام نظام وفا باشد ولی  این بزرگوار در زادگاه خودش باید مهجور باشد بیاید با بزرگانمان به نیکی یاد کنیم  در ضمن به متنی در مورد هیات که چندین سال پیش تدوین کردم وامسال تکمیل شد نگاه کنید این هم لینک آن

فقر وتعصب در آران وبیدگل

سخنی با شیخ احمد روحانی بیدگلی

1) یکبار به دوستی از محله دهنو آران گفتم این آقای ناصریان آدم بسیار خوب وبرای من دوست داشتنی است با نگاه و لهجه خاص خودش گفت برای دهنو چه کرده است ؟! در زمانی که دو دستگی بین دو طایفه در دهنو بود و به خونریزی منجر شد یک بار آمد جلسه ی بچیند دو طرف را دعوت کند و بگویید شما چرا این جوری به هم می پرید او که در دهنو بسیار متنفذ (کاریزما ) بود ومردم لفظ (چه بیه یه ) را برایش به کار می بردند برای رفع دو دستگی های محلی چه کرد ؟!! در دو دستگی چهار سوق و دهنو هم فقط سرش را پایین می انداخت و فقط از مسجد تا خانه کار روزانه اش بود یک بار  کاری که از این همه تشتت و افتراق بکاهد انجام داد ؟ من آن روز با گفته این جوان دهنویی به فکر رفتم و نمی دانستم چه بگویم وحرف را عوض کردم ولی بارها در ذهنم این جمله ها جولان می داد

البته من آقای ناصریان را چندباری که زیارت کردم انسانی سلیم النفس ، مهربان وبسیار متواضع دیدم چرایی عملش شاید دلیلی دارد که خودش باید در این مورد پاسخگو باشد هرچند این روزها در بستر بیماری است و بنده خدا زمین گیر شده است از خدای بزرگ طلب سلامتی و صحت را برای ایشان خواستارم 

2) امروز در وبلاگ دل نوشتهاز شیخ احمد روحانی به عنوان روحانی روشنفکر یاد شده است من هنوز ایشان را ندیده ام نه تصویری از ایشان در ذهن دارم و نه سخنی شنیده ام.  ایشان را اگر از نزدیک هم ببینم نمی شناسم پس در این مورد خود را صالح برای اظهار نظر نمی بینم که اعتقاد من این است برای اشخاص حقیقی در بسیاری از موارد انسان حق اظهار نظر ندارد اما شخصی که افعال سیاسی و اجتماعی داشته باشد بازخورد افعالش باید رصد شود یعنی آن فرد تبعات تحلیل بازخورد اقوال وافعالش را باید بپذیرد 

بازخوردی که در اوایل دهه 70 من ازآقای روحانی در افعالش دیدم شیخ احمد روحانی لیدر جمعیتی بود که به تبعیض های منطقه ی خود معترض بودند که خود شاهد بودم این اعتراض ها به واندالیزم شدید هم کشیده شد  اعتقاد داشت که سیر اعتراض های منطقه ی را به نافرمانی مدنی تسری دهد وبه قول دوستمان دغدغه رشد وتعالی شهر آران وبیدگل واز بین بردن آثار تبعیض هایی که در این زمینه وجود داشت را دارا بودند

البته من از کم و کیف تخصیص بودجه به شهرها بی اطلاعم و در این مورد اظهار نظری نمی کنم چون متخصص این امر نیستم به نظر من یک تیم متخصص بی طرف باید بنشینند و چگونگی تخصیص بودجه را بررسی کنند ،چه فرقی بین این طرف شهر و آن طرف وجود دارد ؟ البته این مورد در تمام شهر ها باید انجام شود چون در این باب زیاد مشگل داریم متاسفانه دولت فعلی سازمان برنامه و بودجه را هم منحل کرد !!

اما آقای روحانی چیزهایی که من می دانم !!

من یک معلم هستم و در جاهای مختلفی درس دادم در ایلام که بودم دو شهر دره شهر وایلام سر بودجه و بعضی از مسائل اختلاف شدیدی با هم داشتند خرم آباد و بروجرد آنقدر با هم مشگل داشتند که من تعجب می کردم خودتان می دانید کاشان با اصفهان ، امروز که نراق بودم می گفتند نراق با دلیجان با هم مشگل عدیده دارند این شهر هایی هست که من در آنجا بودم اطمینان دارم دوستان می توانند بسیاری از شهرهای دیگر را نام ببرند که در این لیست قرار بگیرد چرا این همه اختلاف در شهرهای مختلف ایران وجود دارد ؟ چه کسانی از این اختلاف ها سود می برند؟ با حجم عظیم اختلافات شهری در ایران مطمئن هستید فریب نخورده اید ؟ واین موارد بازی های سیاسی نبود که قالب تبعیض ظهور پیدا کرد به قول شما طلبه ها نسبت به این امر علم داشتید  ؟ چون برای من وجود این همه اختلاف در شهرهای مختلف سوال برانگیز است !؟ شاید این اختلافات دلایل دیگری دارد ولی در زدودن آن کسی قدم بر نمی دارد !!

حتما با تعریف هایی که از تقوا و خدا ترسی شما می شنوم این اطمینان را پیدا کرده اید که لیدر یک جمعیت شده ایدو فریب نمی خوریدوالله اعلم ...

و اما به آران وبیدگل خودمان بیاییم من در دبیرستان شهید عبدالهی آران و هم در دبیرستان شهید خدمتی بیدگل درس داده ام از  نفرتی که درچشمان بسیاری از بچه های معصوم بیدگلی نسبت به آران دیدم بگویم ؟! با نام آران ، بچه ها روترش می کنند بسیار دیده ام که آران را دزد اموال خودشان قلمداد کرده اند می دانید نفرتی که در کودکی و نوجوانی کاشته شود به سختی از بین می رود و شاید چند نسل باید بگذرد و فرهنگ سازی شود تا این نفرت پاک شود شما سهم خود را در کاشت این نفرت به عنوان لیدر یک مجموعه چقدر می دانید ؟ وسهم خود را در زدودن آن چقدر ؟!  شاید در بین خانواده هایی آرانی وبیدگلی که عروس یا دامادش از یک کدام منطقه است چه بحث هایی که پیش نیامده است به فرض مسئولین آرانی به مردم بیدگل ظلم کرده اند رودرروی مردم آران و بیدگل کدام تبعیض را بر طرف می کرد ؟ رودرویی از جماعتی چه سودی برای منطقه شما داشت شما به عنوان یک کاریزما می توانستید در زدودن این نفرت عملی انجام دهید ولی یا عمدا نکردید ویا با سکوت یا خدای ناکرده  بر آتش این نفرت نفت پاشیدید! امیدوارم که این گونه نباشد

جناب آقای روحانی نگوید که نمی توانستید که از شما این توجیه پذیرفتنی نیست چرا که در انتخابات مجلس با تایید و فرمان شما مردم بیدگل به یک آرانی رای دادند پس بعد از نزدیک 20 سال هنوز بسیاری از مردم بیدگل از شما فرمان می گیرند دنیا دار آزمایش است اگر این سوالات را فردای قیامت خداوند از شما بپرسد چه جوابی دارید ومسئولین شهر ما برای دامن زدن به این اختلافات که در سطح فرهنگی جامعه هم رخنه پیدا کرده است چه جوابی می دهند شاید بگویید این تبعات یک اعتراض است این جواب را در قیامت به خداوند هم خواهید داد ؟!شما بهتر از من می دانید درآیه « فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ * وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ» این کلمه «یره» انسان را در چه مضیغه ی می گذارد آیا این همه نفرت در دو منطقه کاشتند و شما با نفس کاریزمایتان هیچ کاری نکردید مشمول این مِثْقَالَ و این یَرَهُ نیستید! شما خود را در این نفرت چقدر سهیم می دانید آیا این راه رودررویی با تبعیض از طرف مسئولین آرانی باید اینقدر تبعات فرهنگی جبران ناپذیر داشته باشد مطمئن باشید در این جریان من طرف دار آن دست از آرانی هایی که سبب تبعیض وایجاد نفرت شدند نیستم که از آنها متنفرم آنها هم باید در درگاه الهی پاسخگو باشند چند روز مدیریت این جیفه جهانی اینقدر ارزش ندارد که بذر نفرت رادر کودکان  خود بکاریم شما که حسن تقوا و ترک محرمات و شبهه ناک تان شهره نزدیکانتان هست چرا !؟

جناب روحانی این سطح نفرت و دشمنی تا سطوح درس خوانده و فرهنگی ما هم رخنه کرده است خدا نیامرزد آن افرادی که مسبب آن هستند شما در زدودن این همه نفرت در این افراد فرهنگی چه کردید!! این روزها که در منطقه شما وضع بهتر شده است ترا خدا اگر روزی ظلمی این طرف انجام شود آن جبهه گیری را هم می کنید واندالیزم شروع می شود 33 سال این جماعت آرانی وبیدگلی به دنبال نمایندگان کاشان دویدند و رای به آنها دادند یک بار این هم از صدقه سر تفرقه کاشانی ها با خودشان یک نماینده از این منطقه به بهارستان رفت شما می دانید  لایه های درونی وبیرونی این جماعت کاشانی (اعم از بی سواد و با سواد ) چه حرف هایی دارند من کاشان زندگی می کنم هنوز اینها از شوک آن بیرون نیامدند اصلا برای من هیچ مفهومی ندارد که یک شیعه تا این حد حسادت و تکبر و قومی گری داشته باشد این هم در دارالمومنین کاشان که عزاداری آنها برای سالار شهیدان گوش فلک را کر می کند تا سر حد توهین ، افترا با هر وسیله ی حتی جوک تخریب می کنند می دانید منطقه ی و قومی نگاه کردن در اسلام گناه کبیره است !!  شما تحصیلات حوزوی دارید واز من بهتر می دانید

ای کاش شما و آقای ناصریان در زدودن نفرت ها کاری می کردید از آقای ناصریان که گذشت نمی دانم شاید دلیلی برای کارش داشته باشد شما تا دیر نشده است جلوی این همه نفرت را بگیرید من فکر می کنم از نمازهای طولانی مستحبی بسیار ثوابش بیشتر بود ای کاش بسیاری از این جماعت که  فقر و نداری سایه وار زندگی شان را دنبال می کند حداقل در کنار هم با دوستی و مهربانی زندگی می کردند

امیدوارم صاحب وبلاگ دل نوشته که از سال 60 با آقای روحانی حشر و نشر دارند این نوشته را به رویت آقای روحانی در اورند تاشاید با جوابیه ایشان ما از اشتباه در آمدیم